Meatless Monday | Hoe vervang jij je vlees?

Weleens van Meatless Monday gehoord? Of zoals we in Nederland zouden zeggen, vleesloze maandag? Het idee is overgewaaid vanuit Amerika. En het concept? Heel simpel, je eet op maandag even geen vlees. En dan wel elke maandag natuurlijk.

Waarom?

De motivatie verschilt per actievoerder, deelnemer, instantie of organisatie. De één start een campagne ter verbetering van het klimaat, terwijl de ander meer vanuit dierenwelzijn denkt. Wat de reden ook is, het schijnt dat de vleesconsumptie met deze ene dag in de week kan dalen met wel 14%.

Hoe het allemaal begon

Maar is het dan echt een internationale dag? Nee, het is meer een campagne die wekelijks terug blijft komen. Zo startten ze de VS hier in 2003 mee vanuit het oogpunt van de nationale gezondheid. Hier gingen ze dus vooral in op de gezondheidsvoordelen van een dagje zonder vlees.

Later kwam niemand minder dan Paul McCartney met de Britse campagne Meat Free Monday aanzetten. Veel Engelse artiesten volgden. En langzaam vervolgde dit idee z’n weg naar Nederland. In 2009 kwam de Partij voor de Dieren uit voor hun steun voor deze campagne en GroenLinks volgde niet veel later.

Meatless inspiratie

Vind je het een goed idee en zie je het wel zitten om elke maandag (of vaker) vegetarisch te leven? Misschien vind je het lastig om hiermee te beginnen. Als je immers gewend bent vlees bij elke maaltijd te eten, dan kan de inspiratie wat lastig komen. Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg vleesvervangers en kun je dus prima vegetarische ‘kipstukjes’ door je wokschotel gooien. Maar ook zonder die ‘kipstukjes’ kun je een heerlijke vegetarische maaltijd in elkaar draaien. Gewoon met producten van jouw favoriete markt.

Peulvruchten

Volgens het Voedingscentrum moet je ongeveer 135 gram peulvruchten, soja, tofu of tempé eten om een vergelijkbare portie ter vervanging van vlees binnen te krijgen. En het leuke van deze voedingsgroep is, dat hij heel makkelijk te combineren is. Tofu in je wok gerecht? Tuurlijk! Wat bonen in je Mexicaanse taco’s? Of linzen in je curry? Zeker doen!

Eieren

Twee eieren staat gelijk aan een stukje vlees in je gerecht. Draai bijvoorbeeld een heerlijke omelet in elkaar met groenten. En wat dacht je van een lekkere shakshuka, een ei in je nasi, op je pizza of in een salade? Of voeg gepocheerde eieren toe aan een gerecht van witte bonen en broccoli.

Kaas

Kaas is een heerlijke en goed vullende vervanger van vlees in je gerecht. En de mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Het ligt allemaal aan het soort kaas en het soort gerecht. Feta doet het natuurlijk erg goed in een pasta, een ovenschotel, een salade of door de couscous. Net als Parmezaanse kaas trouwens, die ook erg lekker is door een risotto of bij de gnocchi. Of ga voor een hartige taart met prei en kaas, verse kaas in je taco of wrap of natuurlijk de goeie ouwe kaasfondue met groenten en brood. En dan hebben we het nog niet eens over pizza gehad…

Noten

Ongezouten noten zijn heerlijk bij verschillende gerechten én een goede vleesvervanger. Pas wel op dat je er niet teveel van door je gerecht gooit, want noten bevatten veel calorieën. Volgens het Voedingscentrum staat een handje noten (zo’n 25 gram) gelijk aan één stukje vlees. Combineer ze bijvoorbeeld met een risotto van paddenstoelen of voeg ze toe aan een maaltijdsalade, roerbakschotel, couscous of pasta. Bijvoorbeeld tagliatelle met noten en gorgonzola. Of couscous met pompoen en amandelen. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Kom op jouw favoriete markt langs voor wat Meatless inspiratie!

Waarom kies je voor de markt?

Iedere week jouw oude en vertrouwde markt

Heerlijk op de markt snuffelen naar mooie en heerlijke producten
Gewoon voor de gezelligheid samen met mijn dochter naar de markt
Er zijn altijd mooie en verse producten tegen mooie prijzen